Kompleksowe usługi finansowe

Phinance S.A.
  • Kredyty
     hipoteczne
  • Ubezpieczenia
     majątku
  • Programy
     oszczędnościowe
  • Ubezpieczenia
     na życie
  • Inwestycje
     kapitału
  • Oferta
     dla firm
  • Nieruchomości
  • Phimarket
  • Kontakt
  • Logowanie dla klientów
    Nowy panel Konto klienta Stary panel Extranet
  • Logowanie dla klientów
    Nowy panel Konto klienta
    Stary panel Extranet
  • Kontakt

Stopa zwrotu to nie wszystko

Wtorek, 10 stycznia 2017

Bardzo często przy wyborze konkretnego produktu inwestycyjnego jednym kryterium, jakie bierzemy pod uwagę, jest potencjalna stopa zwrotu. Wyliczenia spodziewanych zysków opieramy zwykle o wyniki historyczne, co nie zawsze, a nawet rzadko, ma odzwierciedlenie w kwocie wypracowywanego wyniku. Parametrem, o którym zdarza się nam zapominać podczas szacunkowych wyliczeń potencjalnych zysków, jest ryzyko związane z inwestycją.

Oczywiście w większości przypadków zdajemy sobie sprawę, że fundusze akcyjne są inwestycją bardziej dochodową, ale też bardziej ryzykowną niż fundusze obligacji. Co jednak, jeśli zechcemy porównać dwa fundusze bazujące na tym samym typie aktywów?

Weźmy za przykład trzy fundusze akcyjne z dziesięcioletnim okresem inwestycji. Poniższy wykres obrazuje sytuację, w której inwestycja w fundusz A była bardziej dochodowa niż inwestycja w fundusz B i fundusz C.

 

Czy oznacza to, że fundusz A jest najbardziej atrakcyjnym produktem? Przyjrzyjmy się wahaniom wyceny funduszu A w stosunku do konkurencji. Już na pierwszy rzut oka widać, iż wyższa stopa zwrotu okupiona jest dużo wyższą zmiennością, czy też - potocznie mówiąc - „wahaniem” się wartości jednostki uczestnictwa.

Jeśli założymy, że definicją „ryzyka” inwestycji będą właśnie te wahania, a ich wysokość potraktujemy jako „koszt”, którym okupiona jest nasza inwestycja, skonstruować możemy bardziej wiarygodny wskaźnik efektywności, którym porównamy te trzy produkty ze sobą.

Jak jednak liczyć wahania wyceny jednostki? Z pomocą przychodzi tutaj statystyka i miara „odchylenia standardowego”. Obrazuje ona, jak szeroko wartości danego parametru odbiegają od  średniej.

Im większe jest odchylenie standardowe, tym większa będzie zmienność, a w efekcie koszt naszej inwestycji okaże się wyższy.

 

W przypadku powyższych funduszy sytuacja ma się następująco:

 

Fundusz A

Fundusz B

Fundusz C

Średnia miesięczna stopa zwrotu

0,99%

0,71%

0,48%

Odchylenie standardowe

7,14%

4,26%

2,12%

 

 

W świetle powyższych danych inwestycja w fundusz A jest 1,4 razy bardziej dochodowa niż inwestycja w fundusz B oraz ponad 2 razy bardziej dochodowa niż w fundusz C.

Z drugiej strony inwestycja w fundusz A jest obarczona wyższym ryzykiem względem produktów B i C, większym odpowiednio o 1,7 i ponad 3,3 razy.

Podzielmy nasz potencjalny miesięczny dochód przez naszą miarę ryzyka, czyli odchylenie. W ten sposób otrzymamy wskaźnik mówiący nam o relacji dochodowości do branego w zamian ryzyka inwestycyjnego.

 

Fundusz „A”

Fundusz „B”

Fundusz „C”

Wysokość stopy zwrotu na jednostkę ryzyka.

(Iloraz stopy zwrotu i ryzyka).

099%/7,14% = 13,87%

0,71%/4,26% = 16,67%

0,48%/2,12%=

22,64%

 

 

Okazuje się, że tak naprawdę - z puntu widzenia relacji zysku do ryzyka - to inwestycja w Fundusz C jest najbardziej uzasadniona. Jej efektywność jest historycznie o 1,6 razy wyższa aniżeli skuteczność funduszu A.

Jak widać z powyższych rozważań, dwa produkty o podobnej historycznie stopie zwrotu nie muszą być obarczone  podobnym ryzykiem.  I odwrotnie - niekoniecznie produkty o zbliżonym ryzyku muszą być tak samo atrakcyjne. 

To relacja tych dwóch elementów ma kluczowe znaczenie.

Zdajemy sobie sprawę, iż nie wszyscy mają czas na zdobywanie wiedzy, bieżące analizowanie i liczenie tych oraz wiele innych wskaźników mierzących efektywność różnych produktów inwestycyjnych. To właśnie dlatego dla Phinance rola przewodnika po świecie finansów jest kluczowa. Jesteśmy po to, aby Klient, podejmując decyzje, w jakie instrumenty ulokować swoje środki inwestycyjne, dysponował pełnią wiedzy i przy swoich wyborach nie sugerował się wyłącznie kolorowymi wykresami zamieszczonymi na stronach firm oferujących produkty inwestycyjne.

Wojciech Dreżewski.

 

 Dowiedz się więcej na temat doradztwa inwestycyjnego!

PODOBNE ARTYKUŁY
Deweloperka podkręca rozpędzoną gospodarkę
Biuletyn informacyjny - październik 2016
ELTIF - nowe podejście do europejskich inwestycji długoterminowych
Czy jesień 2020 to dobry czas na inwestowanie w formie IKE i IKZE?
NEWSLETTER
Prosimy o sprawdzenie poczty i kliknięcie linka potwierdzającego.
Wystąpił błąd. Prosimy spróbować ponownie.
Centrala Phinance S.A.

ul. Ratajczaka 19, 61-814 Poznań

Kontakt E-mail

klient@phinance.pl

Infolinia

616 639 939

Newsletter
zapisz się

Znajdź biuro Phinance

Wyszukaj oddział Phinance w Twojej okolicy.

Skontaktuj się z nami

Wyszukaj doradcę

Wyszukaj Twojego doradcę i dowiedz się o nim więcej.

Bądź na bieżąco

  • Facebook
  • LinkedIn
  • GoldenLine
  • Youtube
Phinance S.A.
Phinance S.A.
ul. Ratajczaka 19,
61-814 Poznań.
tel: 61 663 99 39
fax: 61 661 11 59
Regon: 634 382 858
NIP: 778-14-02-894
KRS: 0000312494

Sąd Rejonowy Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy KRS,
Kapitał zakładowy: 500 000 zł
  • Pliki do pobrania
  • Dane osobowe
  • Kariera
  • Aktualności
  • Dla Akcjonariuszy
  • Biuro prasowe
  • Kontakt
  • Finli
Strona Phinace.pl korzysta z plików cookie.
Niniejsza strona korzysta z plików cookies. Służą one do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Pliki cookies zapisują się na Twoim urządzeniu, z którego korzystasz do wyświetlania tej strony, możesz nimi zarządzać w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Zgoda na pliki cookies może być w każdej chwili wycofana. Więcej informacji na ten temat znajdziesz klikając tutaj.

Niezbędne pliki cookies

Niezbędne pliki cookie przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Preferencyjne pliki cookies

Pliki cookie dotyczące preferencji umożliwiają stronie zapamiętanie informacji, które zmieniają wygląd lub funkcjonowanie strony, np. preferowany język lub region, w którym znajduje się użytkownik.

Marketingowe pliki cookies

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

Statystyczne pliki cookies

Statystyczne pliki cookie pomagają właścicielem stron internetowych zrozumieć, w jaki sposób różni użytkownicy zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Niesklasyfikowane pliki cookies

Nieklasyfikowane pliki cookie, to pliki, które są w procesie klasyfikowania, wraz z dostawcami poszczególnych ciasteczek.

Newsletter

Prosimy o sprawdzenie poczty i kliknięcie linka potwierdzającego.
Wystąpił błąd. Prosimy spróbować ponownie.
Imię i nazwisko:
*
e-mail:
*
wyrażam zgodę na:
* pola obowiązkowe