Kierunki i perspektywy rozwoju rynku agencyjnego

04 października 2024

W dniach 2-3 października 2024 w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie odbyła się 2 edycja Konferencji EKF Ubezpieczenia: Sprzedaż, Innowacje i Ryzyko. To bardzo ważne wydarzenie gromadzące przedstawicieli sektora ubezpieczeniowego, w trakcie którego dyskutowano o obecnym stanie branży, wyzwaniach i oczywiście kierunkach rozwoju.

W trakcie tego wydarzenia miał miejsce twórczy i zmuszający do refleksji panel dyskusyjny: Kierunki i perspektywy rozwoju rynku agencyjnego, którego moderatorem była Aleksandra Friedel (Unilink) zaś debatującymi Marcin Kaczmarek (Phinance), Anna Włodarczyk - Moczkowska (Compensa TU S.A.), Marcin Broda (Gazeta Ubezpieczeniowa) oraz Mateusz Kozieł (Super Polisa).

Warto podsumować wnioski z tej debaty, bo z pewnością stanowią one doskonały punkt wyjścia do dalszych tego typu dyskusji w gronie eksperckim, ale przede wszystkim dają dużo inspiracji do implementacji potrzebnych zmian rynkowych.

Uczestnicy debaty wskazywali na konieczność rozwoju oferty produktów ubezpieczeniowych wypełnionych jakością i niezbędną dla Ubezpieczonych ochroną, faktycznym zabezpieczeniem dającym komfort i spokój. Niezbędna w tym zakresie jest ścisła kooperacja zakładów ubezpieczeń oraz dystrybutorów, którzy mają bezpośredni kontakt z klientem. Ta współpraca powinna odbywać się poza strefą komfortu, w której dzisiejszy rynek uplasował się. Bowiem tylko wtedy branża ubezpieczeniowa szeroko rozumiana będzie w stanie wypracować ofertę i kanały dystrybucji najlepiej dostosowane do potrzeb szybko zmieniających się preferencji społeczeństwa. Oferta produktowa musi być dobrze sprofilowana i łatwa w zrozumieniu, a produkt intuicyjny w obsłudze.

„Badania o pokoleniu Z pokazują, że w kwestii świadomości widać światełko w tunelu. Nowe generacje wchodzące na rynek chcą od ubezpieczeń czegoś, co im się przyda, chcą, żeby to było do czegoś, aby to było używane i przynosiło jakąś wartość. [...]. To jest sprzedaż nie ubezpieczenia, lecz świętego spokoju za niezauważalną kwotę”. - wskazał Marcin Kaczmarek, członek zarządu, Phinance S.A.

Uczestnicy debaty doszli także do wniosku, że oferta ubezpieczeniowa oraz sposób dotarcia z nią do klienta ma być przede wszystkim skuteczna i dająca daleko zakorzeniony w percepcji ubezpieczeń komfort korzystania z szerokiego zakresu świadczeń.

W trakcie debaty często pojawiało się sformułowanie „pragmatyczna synergia”, które doskonale obrazuje docelowy model współpracy zakładu ubezpieczeń oraz pośrednika ubezpieczeniowego/finansowego. To synergia między innymi w takich obszarach jak wykorzystanie danych behawioralnych w dokładnym badaniu potrzeb Klienta oraz integracja już dostępnych danych i wykorzystanie narzędzi data mining.

Postulatem debatujących było także odejście od paradygmatu taniego produktu ubezpieczeniowego. Produkt i sposób jego dystrybucji mają przynosić klientowi jakość, a to kosztuje. Cała gospodarka rozwija się w bardzo szybkim tempie, a w ślad za tym rozwojem od lat jesteśmy przyzwyczajani do coraz wyższych cen. Tymczasem w kontekście ubezpieczeń nadal pozostaje oczekiwanie, żeby ich cena pozostała niezmienna, nie biorąc de facto pod uwagę rosnących sum ubezpieczenia, rozwoju technologii informatycznej wokół sektora, wykorzystanie sztucznej inteligencji, etc.

Życzeniem uczestników debaty jest stan, w którym branża spełnia oczekiwania klientów, dostarcza najwyższej jakości produkty, przez dobrze wyspecjalizowanych i wyedukowanych pośredników. Produkty te na koniec dnia mają dawać klientom po prostu poczucie bezpieczeństwa. Jednocześnie przedstawiciele branż oczekują (także od siebie) dużo więcej rozmów i pracy nad faktyczną zmianą obszaru oferty i dystrybucji niż czasu poświęcanego dzisiaj na wdrożenie kolejnych regulacji. Zaś wynagrodzenie doradców, agentów powinno być adekwatne do coraz trudniejszej i wymagającej olbrzymiej wiedzy pracy.

Dobrze, że tego typu debaty i konferencje mają miejsce. Za każdym razem jesteśmy bowiem bliżej celu jakim jest świadomy i dobrze, czyli adekwatnie do swoich potrzeb, ubezpieczony klient.

Powiązane artykuły

Rynek finansowy u progu 2026: Gospodarka rozpędzona, stopy w dół, surowce na zakręcie

Na rynku surowców złoto wciąż błyszczy, choć rekordowe odkrycia w Chinach mogą zmienić globalny układ sił. Złoty pozostaje stabilny, wspierany osłabieniem dolara. AKCJE Napisanie komentarza ekonomicznego wcale nie jest proste. Jeśli przytoczy się zbyt wiele suchych danych, a mało liryki, możemy znudzić czytelnika. Jeśli przeszarżuje się z kwiecistymi metaforami, odbiorca może być niezadowolony, ze względu…
Czytaj artykuł

Iluzja bezpieczeństwa: Pułapka niedoubezpieczenia w dobie inflacji kosztów budowlanych

W świadomości przeciętnego ubezpieczonego polisa majątkowa jest produktem statycznym – raz zawarta umowa ma chronić dom, mieszkanie lub majątek firmy przez lata, często odnawiana automatycznie na tych samych warunkach. Jako praktyk rynku ubezpieczeniowego obserwuję jednak niebezpieczny trend, który sprawia, że owo poczucie bezpieczeństwa staje się iluzoryczne. Mowa o zjawisku niedoubezpieczenia, które w zderzeniu z drastycznym…
Czytaj artykuł
Dlaczego warto dzielić mieszkania na mniejsze jednostki?

Dlaczego warto dzielić mieszkania na mniejsze jednostki?

Podział mieszkania na dwie lub więcej mniejszych jednostek, takich jak mikrokawalerki, staje się coraz częstszym zjawiskiem w dużych miastach, w których rośnie zapotrzebowanie na kompaktowe i przystępne cenowo lokale. Pozwala to zwiększyć miesięczny dochód z najmu oraz uzyskać wyższą roczną stopę zwrotu z inwestycji. Większy potencjał wynajmu, mniejsze ryzyko – analiza rozwiązania na przykładzie krakowskiego…
Czytaj artykuł

Kij o dwóch końcach. Obligacje korporacyjne jako metoda pozyskania i ulokowania kapitału

Nieudana emisja akcji spółki SMYK, obrazująca wielką słabość polskiego rynku pierwotnego akcji, każe zastanowić się, gdzie jeśli nie poprzez emisję akcji, przedsiębiorcy szukają finansowania? Klasycznie spółki mają trzy podstawowe możliwości pozyskania kapitału. Kredyt bankowy, emisję akcji i emisję obligacji. Nie można nie zauważyć, że w przeciwieństwie do rynku akcji, rynek obligacji korporacyjnych jako miejsce pozyskania…
Czytaj artykuł

Depozyty gospodarstw domowych. Tort do podziału

Od początku roku stopy procentowe NBP spadły aż o 150pb. Serwisy informacyjne zaroiły się naturalną konstatacją o mniejszych ratach kredytowych. Niewiele znajdziemy jednak w informacjach utyskiwania nad zmniejszającym się oprocentowaniem depozytów. Jak ważne dla rynku kapitałowego są spadające stopy zwrotu z depozytów bankowych, pokazywały nam ostatnie hossy giełdowe. Deponenci mogą godzić się na szybko spadające…
Czytaj artykuł

Rekordowy WIG, rekordowa Nvidia. Światowe rynki w fazie euforii, Polska wraca do gry

Warszawska giełda znów przyciąga zagraniczny kapitał – po okresie niepewności WIG przebił granicę 113 tysięcy punktów, ustanawiając nowy rekord. Globalnie trwa giełdowy spektakl – kapitalizacja Nvidii przekracza rozmiary gospodarki Niemiec. W tle Fed łagodzi politykę, złoto błyszczy jak nigdy, a polski złoty zaskakuje stabilnością mimo globalnych turbulencji. AKCJE Nawoływanie z poprzedniego komentarza o powrót kapitału…
Czytaj artykuł

Strategiczne połączenie Phinance S.A. i EPRO Sp. z o.o.

Na rynku pośrednictwa ubezpieczeniowego zmienia się układ sił a połączenie wzmacnia kompetencje technologiczne i poszerza ofertę usług doradczych. Phinance S.A., jedna z największych firm doradztwa finansowego w Polsce, 30 października 2025 roku przejęła 100% udziałów w spółce EPRO Sp. z o.o. – trzeciej co do wielkości multiagencji dystrybuującej ubezpieczenia na życie. To połączenie dwóch silnych…
Czytaj artykuł

Grzegorz Kaliszuk nowym Prezesem Związku Niezależnych Instytucji Finansowych

Dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych Phinance, Grzegorz Kaliszuk, został wybrany 23 października 2025 roku na Prezesa Zarządu ZNIF. To wyróżnienie podkreśla rosnącą rolę Phinance w kształtowaniu standardów rynku kapitałowego i potwierdza zaufanie, jakim nasz ekspert cieszy się w środowisku finansowym.  Grzegorz Kaliszuk, Dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych Phinance S.A., został wybrany na Prezesa Zarządu Związku Niezależnych Instytucji…
Czytaj artykuł

Zobacz również

Aplikuj
teraz
Bezpłatna
konsultacja