Kierunki i perspektywy rozwoju rynku agencyjnego

04 października 2024

W dniach 2-3 października 2024 w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie odbyła się 2 edycja Konferencji EKF Ubezpieczenia: Sprzedaż, Innowacje i Ryzyko. To bardzo ważne wydarzenie gromadzące przedstawicieli sektora ubezpieczeniowego, w trakcie którego dyskutowano o obecnym stanie branży, wyzwaniach i oczywiście kierunkach rozwoju.

W trakcie tego wydarzenia miał miejsce twórczy i zmuszający do refleksji panel dyskusyjny: Kierunki i perspektywy rozwoju rynku agencyjnego, którego moderatorem była Aleksandra Friedel (Unilink) zaś debatującymi Marcin Kaczmarek (Phinance), Anna Włodarczyk - Moczkowska (Compensa TU S.A.), Marcin Broda (Gazeta Ubezpieczeniowa) oraz Mateusz Kozieł (Super Polisa).

Warto podsumować wnioski z tej debaty, bo z pewnością stanowią one doskonały punkt wyjścia do dalszych tego typu dyskusji w gronie eksperckim, ale przede wszystkim dają dużo inspiracji do implementacji potrzebnych zmian rynkowych.

Uczestnicy debaty wskazywali na konieczność rozwoju oferty produktów ubezpieczeniowych wypełnionych jakością i niezbędną dla Ubezpieczonych ochroną, faktycznym zabezpieczeniem dającym komfort i spokój. Niezbędna w tym zakresie jest ścisła kooperacja zakładów ubezpieczeń oraz dystrybutorów, którzy mają bezpośredni kontakt z klientem. Ta współpraca powinna odbywać się poza strefą komfortu, w której dzisiejszy rynek uplasował się. Bowiem tylko wtedy branża ubezpieczeniowa szeroko rozumiana będzie w stanie wypracować ofertę i kanały dystrybucji najlepiej dostosowane do potrzeb szybko zmieniających się preferencji społeczeństwa. Oferta produktowa musi być dobrze sprofilowana i łatwa w zrozumieniu, a produkt intuicyjny w obsłudze.

„Badania o pokoleniu Z pokazują, że w kwestii świadomości widać światełko w tunelu. Nowe generacje wchodzące na rynek chcą od ubezpieczeń czegoś, co im się przyda, chcą, żeby to było do czegoś, aby to było używane i przynosiło jakąś wartość. [...]. To jest sprzedaż nie ubezpieczenia, lecz świętego spokoju za niezauważalną kwotę”. - wskazał Marcin Kaczmarek, członek zarządu, Phinance S.A.

Uczestnicy debaty doszli także do wniosku, że oferta ubezpieczeniowa oraz sposób dotarcia z nią do klienta ma być przede wszystkim skuteczna i dająca daleko zakorzeniony w percepcji ubezpieczeń komfort korzystania z szerokiego zakresu świadczeń.

W trakcie debaty często pojawiało się sformułowanie „pragmatyczna synergia”, które doskonale obrazuje docelowy model współpracy zakładu ubezpieczeń oraz pośrednika ubezpieczeniowego/finansowego. To synergia między innymi w takich obszarach jak wykorzystanie danych behawioralnych w dokładnym badaniu potrzeb Klienta oraz integracja już dostępnych danych i wykorzystanie narzędzi data mining.

Postulatem debatujących było także odejście od paradygmatu taniego produktu ubezpieczeniowego. Produkt i sposób jego dystrybucji mają przynosić klientowi jakość, a to kosztuje. Cała gospodarka rozwija się w bardzo szybkim tempie, a w ślad za tym rozwojem od lat jesteśmy przyzwyczajani do coraz wyższych cen. Tymczasem w kontekście ubezpieczeń nadal pozostaje oczekiwanie, żeby ich cena pozostała niezmienna, nie biorąc de facto pod uwagę rosnących sum ubezpieczenia, rozwoju technologii informatycznej wokół sektora, wykorzystanie sztucznej inteligencji, etc.

Życzeniem uczestników debaty jest stan, w którym branża spełnia oczekiwania klientów, dostarcza najwyższej jakości produkty, przez dobrze wyspecjalizowanych i wyedukowanych pośredników. Produkty te na koniec dnia mają dawać klientom po prostu poczucie bezpieczeństwa. Jednocześnie przedstawiciele branż oczekują (także od siebie) dużo więcej rozmów i pracy nad faktyczną zmianą obszaru oferty i dystrybucji niż czasu poświęcanego dzisiaj na wdrożenie kolejnych regulacji. Zaś wynagrodzenie doradców, agentów powinno być adekwatne do coraz trudniejszej i wymagającej olbrzymiej wiedzy pracy.

Dobrze, że tego typu debaty i konferencje mają miejsce. Za każdym razem jesteśmy bowiem bliżej celu jakim jest świadomy i dobrze, czyli adekwatnie do swoich potrzeb, ubezpieczony klient.

Powiązane artykuły

Kilka istotnych zmian w podatkach

Wchodzimy w Nowy Rok z kilkoma istotnymi zmianami podatkowymi i dodatkowo z kilkoma zapowiedzianymi. Oto kilka z nich: Akcyza na alkohol. Zamiast wcześniej zapowiadanych wzrostów o 5 proc. w latach 2026 i 2027, nowe przepisy wprowadzają podwyżkę o 15 proc. w 2026 r. oraz o 10 proc. w 2027r. Ministerstwo Finansów szacuje, że zmiana ta…
Czytaj artykuł

Ubezpieczenia dla młodych kierowców — kara czy potrzeba?

Wysokie składki ubezpieczeniowe dla młodych kierowców od dawna są tematem sporów, czy nawet frustracji. Dla wielu osób pierwsza wycena OC po uzyskaniu prawa jazdy bywa szokiem. Składka potrafi być kilkukrotnie wyższa niż w przypadku bardziej doświadczonych kierowców. Pojawia się więc pytanie, czy to sprawiedliwe? Czy rzeczywiście chodzi o racjonalną ocenę ryzyka, czy raczej o nieproporcjonalną…
Czytaj artykuł

Gospodarka w równowadze. Wesołych Świąt!

Ostatni miesiąc w roku to czas podsumowań. W analizach i komentarzach ekonomicznych furorę robi termin „złotowłosa gospodarka”. I wcale nie chodzi o hossę na złocie, ani o strzał w dziesiątkę jakim było zbudowanie przez bank centralny rezerw w tym szlachetnym kruszcu. „Goldilocks” (bohaterka brytyjskiej bajki) trafia do domku zamieszkałego przez trzy misie. Ponieważ miłych tych…
Czytaj artykuł

Rynek finansowy u progu 2026: Gospodarka rozpędzona, stopy w dół, surowce na zakręcie

Na rynku surowców złoto wciąż błyszczy, choć rekordowe odkrycia w Chinach mogą zmienić globalny układ sił. Złoty pozostaje stabilny, wspierany osłabieniem dolara. AKCJE Napisanie komentarza ekonomicznego wcale nie jest proste. Jeśli przytoczy się zbyt wiele suchych danych, a mało liryki, możemy znudzić czytelnika. Jeśli przeszarżuje się z kwiecistymi metaforami, odbiorca może być niezadowolony, ze względu…
Czytaj artykuł

Iluzja bezpieczeństwa: Pułapka niedoubezpieczenia w dobie inflacji kosztów budowlanych

W świadomości przeciętnego ubezpieczonego polisa majątkowa jest produktem statycznym – raz zawarta umowa ma chronić dom, mieszkanie lub majątek firmy przez lata, często odnawiana automatycznie na tych samych warunkach. Jako praktyk rynku ubezpieczeniowego obserwuję jednak niebezpieczny trend, który sprawia, że owo poczucie bezpieczeństwa staje się iluzoryczne. Mowa o zjawisku niedoubezpieczenia, które w zderzeniu z drastycznym…
Czytaj artykuł
Dlaczego warto dzielić mieszkania na mniejsze jednostki?

Dlaczego warto dzielić mieszkania na mniejsze jednostki?

Podział mieszkania na dwie lub więcej mniejszych jednostek, takich jak mikrokawalerki, staje się coraz częstszym zjawiskiem w dużych miastach, w których rośnie zapotrzebowanie na kompaktowe i przystępne cenowo lokale. Pozwala to zwiększyć miesięczny dochód z najmu oraz uzyskać wyższą roczną stopę zwrotu z inwestycji. Większy potencjał wynajmu, mniejsze ryzyko – analiza rozwiązania na przykładzie krakowskiego…
Czytaj artykuł

Kij o dwóch końcach. Obligacje korporacyjne jako metoda pozyskania i ulokowania kapitału

Nieudana emisja akcji spółki SMYK, obrazująca wielką słabość polskiego rynku pierwotnego akcji, każe zastanowić się, gdzie jeśli nie poprzez emisję akcji, przedsiębiorcy szukają finansowania? Klasycznie spółki mają trzy podstawowe możliwości pozyskania kapitału. Kredyt bankowy, emisję akcji i emisję obligacji. Nie można nie zauważyć, że w przeciwieństwie do rynku akcji, rynek obligacji korporacyjnych jako miejsce pozyskania…
Czytaj artykuł

Depozyty gospodarstw domowych. Tort do podziału

Od początku roku stopy procentowe NBP spadły aż o 150pb. Serwisy informacyjne zaroiły się naturalną konstatacją o mniejszych ratach kredytowych. Niewiele znajdziemy jednak w informacjach utyskiwania nad zmniejszającym się oprocentowaniem depozytów. Jak ważne dla rynku kapitałowego są spadające stopy zwrotu z depozytów bankowych, pokazywały nam ostatnie hossy giełdowe. Deponenci mogą godzić się na szybko spadające…
Czytaj artykuł

Zobacz również

Aplikuj
teraz
Bezpłatna
konsultacja