Kierunki i perspektywy rozwoju rynku agencyjnego

04 października 2024

W dniach 2-3 października 2024 w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie odbyła się 2 edycja Konferencji EKF Ubezpieczenia: Sprzedaż, Innowacje i Ryzyko. To bardzo ważne wydarzenie gromadzące przedstawicieli sektora ubezpieczeniowego, w trakcie którego dyskutowano o obecnym stanie branży, wyzwaniach i oczywiście kierunkach rozwoju.

W trakcie tego wydarzenia miał miejsce twórczy i zmuszający do refleksji panel dyskusyjny: Kierunki i perspektywy rozwoju rynku agencyjnego, którego moderatorem była Aleksandra Friedel (Unilink) zaś debatującymi Marcin Kaczmarek (Phinance), Anna Włodarczyk - Moczkowska (Compensa TU S.A.), Marcin Broda (Gazeta Ubezpieczeniowa) oraz Mateusz Kozieł (Super Polisa).

Warto podsumować wnioski z tej debaty, bo z pewnością stanowią one doskonały punkt wyjścia do dalszych tego typu dyskusji w gronie eksperckim, ale przede wszystkim dają dużo inspiracji do implementacji potrzebnych zmian rynkowych.

Uczestnicy debaty wskazywali na konieczność rozwoju oferty produktów ubezpieczeniowych wypełnionych jakością i niezbędną dla Ubezpieczonych ochroną, faktycznym zabezpieczeniem dającym komfort i spokój. Niezbędna w tym zakresie jest ścisła kooperacja zakładów ubezpieczeń oraz dystrybutorów, którzy mają bezpośredni kontakt z klientem. Ta współpraca powinna odbywać się poza strefą komfortu, w której dzisiejszy rynek uplasował się. Bowiem tylko wtedy branża ubezpieczeniowa szeroko rozumiana będzie w stanie wypracować ofertę i kanały dystrybucji najlepiej dostosowane do potrzeb szybko zmieniających się preferencji społeczeństwa. Oferta produktowa musi być dobrze sprofilowana i łatwa w zrozumieniu, a produkt intuicyjny w obsłudze.

„Badania o pokoleniu Z pokazują, że w kwestii świadomości widać światełko w tunelu. Nowe generacje wchodzące na rynek chcą od ubezpieczeń czegoś, co im się przyda, chcą, żeby to było do czegoś, aby to było używane i przynosiło jakąś wartość. [...]. To jest sprzedaż nie ubezpieczenia, lecz świętego spokoju za niezauważalną kwotę”. - wskazał Marcin Kaczmarek, członek zarządu, Phinance S.A.

Uczestnicy debaty doszli także do wniosku, że oferta ubezpieczeniowa oraz sposób dotarcia z nią do klienta ma być przede wszystkim skuteczna i dająca daleko zakorzeniony w percepcji ubezpieczeń komfort korzystania z szerokiego zakresu świadczeń.

W trakcie debaty często pojawiało się sformułowanie „pragmatyczna synergia”, które doskonale obrazuje docelowy model współpracy zakładu ubezpieczeń oraz pośrednika ubezpieczeniowego/finansowego. To synergia między innymi w takich obszarach jak wykorzystanie danych behawioralnych w dokładnym badaniu potrzeb Klienta oraz integracja już dostępnych danych i wykorzystanie narzędzi data mining.

Postulatem debatujących było także odejście od paradygmatu taniego produktu ubezpieczeniowego. Produkt i sposób jego dystrybucji mają przynosić klientowi jakość, a to kosztuje. Cała gospodarka rozwija się w bardzo szybkim tempie, a w ślad za tym rozwojem od lat jesteśmy przyzwyczajani do coraz wyższych cen. Tymczasem w kontekście ubezpieczeń nadal pozostaje oczekiwanie, żeby ich cena pozostała niezmienna, nie biorąc de facto pod uwagę rosnących sum ubezpieczenia, rozwoju technologii informatycznej wokół sektora, wykorzystanie sztucznej inteligencji, etc.

Życzeniem uczestników debaty jest stan, w którym branża spełnia oczekiwania klientów, dostarcza najwyższej jakości produkty, przez dobrze wyspecjalizowanych i wyedukowanych pośredników. Produkty te na koniec dnia mają dawać klientom po prostu poczucie bezpieczeństwa. Jednocześnie przedstawiciele branż oczekują (także od siebie) dużo więcej rozmów i pracy nad faktyczną zmianą obszaru oferty i dystrybucji niż czasu poświęcanego dzisiaj na wdrożenie kolejnych regulacji. Zaś wynagrodzenie doradców, agentów powinno być adekwatne do coraz trudniejszej i wymagającej olbrzymiej wiedzy pracy.

Dobrze, że tego typu debaty i konferencje mają miejsce. Za każdym razem jesteśmy bowiem bliżej celu jakim jest świadomy i dobrze, czyli adekwatnie do swoich potrzeb, ubezpieczony klient.

Powiązane artykuły

Grzegorz Kaliszuk nowym Prezesem Związku Niezależnych Instytucji Finansowych

Dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych Phinance, Grzegorz Kaliszuk, został wybrany 23 października 2025 roku na Prezesa Zarządu ZNIF. To wyróżnienie podkreśla rosnącą rolę Phinance w kształtowaniu standardów rynku kapitałowego i potwierdza zaufanie, jakim nasz ekspert cieszy się w środowisku finansowym.  Grzegorz Kaliszuk, Dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych Phinance S.A., został wybrany na Prezesa Zarządu Związku Niezależnych Instytucji…
Czytaj artykuł

Rynek dzieł sztuki w Polsce

18 października 2025 roku serwisy informacyjne na całym świecie zdominowała informacja o złodziejach, którzy skradli z Galerie d'Apollon osiem bezcennych klejnotów koronnych, w tym tiarę cesarzowej Eugenii (żony Napoleona III) ozdobioną 2 tys. diamentów oraz dwa naszyjniki. W polskich kinach bez większego echa przemknął film „Vinci2” – poruszający tę tematykę. Jak wygląda handel dziełami sztuki…
Czytaj artykuł

BIULETYN UBEZPIECZENIOWYCH FUNDUSZY KAPITAŁOWYCH – PAŹDZIERNIK 2025

Zapraszamy do lektury kolejnych naszych publikacji: Biuletynów informacyjnych o UFK w ofercie Phinance oraz komentarza rynkowego Phinance.
Czytaj artykuł
robodoradztwo

Robodoradztwo. Dehumanizacja usług finansowych czy melodia przyszłości?

Jesień to tradycyjny okres konferencji finansowych, a w tym roku na wielu z nich dominującym tematem jest rewolucja, jaką sztuczna inteligencja wprowadza w różne dziedziny życia, w tym także w sektorze inwestycji. Jednym z najciekawszych przejawów tej zmiany jest rosnąca popularność robodoradztwa, czyli zautomatyzowanego doradztwa inwestycyjnego, które wypiera tradycyjnych doradców na rzecz algorytmów i zaawansowanych…
Czytaj artykuł

Osobiste Konto Inwestycyjne (OKI). Co wiemy?

Jednym z głównych postulatów rządzącej ekipy na pierwsze 100 dni było zniesienie istniejącego już 23 lata podatku od zysków kapitałowych, powszechnie znanego jako „podatek Belki”. Dla wielu inwestorów była to zapowiedź długo oczekiwanej zmiany, która mogłaby realnie zwiększyć atrakcyjność inwestowania na polskim rynku. Dziś jednak wiemy, że nie tylko w 100 dni, ale i do…
Czytaj artykuł
rynek surowców

Jeśli nie złoto to co? Światowy rynek surowców

Hossa na złocie wywołała duże zainteresowanie rynkiem surowców. Zdecydowana większość inwestorów, którzy nie zdążyli skorzystać z wyjątkowego „wystrzału” cen złota, zaczęła szukać dla niego alternatywy. Z tego względu warto systematycznie zbierać wiedzę na temat globalnych surowców, które stanowią istotny element nie tylko w inwestycjach kapitału, ale i w codziennej gospodarce. Rozumienie mechanizmów kształtujących ceny na…
Czytaj artykuł
Rynki w cieniu zadłużenia. Obligacje pod presją, metale szlachetne na fali.

Rynki w cieniu zadłużenia. Obligacje pod presją, metale szlachetne na fali.

Październik na rynkach przynosi mieszankę napięć fiskalnych i obaw o kondycję obligacji. Inwestorzy coraz częściej szukają bezpieczeństwa poza tradycyjnymi aktywami. Złoto i srebro notują wzrost, a Bitcoin po raz kolejny przypomina dlaczego nazywany jest cyfrowym złotem. AKCJE W serialu „1670” obejrzeć można przezabawną scenę, w której Adamczewscy odprawiają pańszczyźnianego chłopa po 50 latach pracy, obdarowując…
Czytaj artykuł
co to cło? rodzaje cła w Polsce

Co to cło i jakie są jego rodzaje? Polska w światowym zamieszaniu

W czasach kiedy zalewani jesteśmy informacjami z frontu wojny celnej, kiedy cła stały się już nie tylko ważnym pojęciem ekonomicznym, ale używane są także (przede wszystkim?) jako szantaż polityczny. Warto przypomnieć sobie podstawowe informacje: co to właściwie za rodzaj podatku i jakie są zagrożenia lub szanse płynące z ryzykownej polityki celnej amerykańskiej administracji. W tym…
Czytaj artykuł

Zobacz również

Aplikuj
teraz
Bezpłatna
konsultacja