Kierunki i perspektywy rozwoju rynku agencyjnego

04 października 2024

W dniach 2-3 października 2024 w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie odbyła się 2 edycja Konferencji EKF Ubezpieczenia: Sprzedaż, Innowacje i Ryzyko. To bardzo ważne wydarzenie gromadzące przedstawicieli sektora ubezpieczeniowego, w trakcie którego dyskutowano o obecnym stanie branży, wyzwaniach i oczywiście kierunkach rozwoju.

W trakcie tego wydarzenia miał miejsce twórczy i zmuszający do refleksji panel dyskusyjny: Kierunki i perspektywy rozwoju rynku agencyjnego, którego moderatorem była Aleksandra Friedel (Unilink) zaś debatującymi Marcin Kaczmarek (Phinance), Anna Włodarczyk - Moczkowska (Compensa TU S.A.), Marcin Broda (Gazeta Ubezpieczeniowa) oraz Mateusz Kozieł (Super Polisa).

Warto podsumować wnioski z tej debaty, bo z pewnością stanowią one doskonały punkt wyjścia do dalszych tego typu dyskusji w gronie eksperckim, ale przede wszystkim dają dużo inspiracji do implementacji potrzebnych zmian rynkowych.

Uczestnicy debaty wskazywali na konieczność rozwoju oferty produktów ubezpieczeniowych wypełnionych jakością i niezbędną dla Ubezpieczonych ochroną, faktycznym zabezpieczeniem dającym komfort i spokój. Niezbędna w tym zakresie jest ścisła kooperacja zakładów ubezpieczeń oraz dystrybutorów, którzy mają bezpośredni kontakt z klientem. Ta współpraca powinna odbywać się poza strefą komfortu, w której dzisiejszy rynek uplasował się. Bowiem tylko wtedy branża ubezpieczeniowa szeroko rozumiana będzie w stanie wypracować ofertę i kanały dystrybucji najlepiej dostosowane do potrzeb szybko zmieniających się preferencji społeczeństwa. Oferta produktowa musi być dobrze sprofilowana i łatwa w zrozumieniu, a produkt intuicyjny w obsłudze.

„Badania o pokoleniu Z pokazują, że w kwestii świadomości widać światełko w tunelu. Nowe generacje wchodzące na rynek chcą od ubezpieczeń czegoś, co im się przyda, chcą, żeby to było do czegoś, aby to było używane i przynosiło jakąś wartość. [...]. To jest sprzedaż nie ubezpieczenia, lecz świętego spokoju za niezauważalną kwotę”. - wskazał Marcin Kaczmarek, członek zarządu, Phinance S.A.

Uczestnicy debaty doszli także do wniosku, że oferta ubezpieczeniowa oraz sposób dotarcia z nią do klienta ma być przede wszystkim skuteczna i dająca daleko zakorzeniony w percepcji ubezpieczeń komfort korzystania z szerokiego zakresu świadczeń.

W trakcie debaty często pojawiało się sformułowanie „pragmatyczna synergia”, które doskonale obrazuje docelowy model współpracy zakładu ubezpieczeń oraz pośrednika ubezpieczeniowego/finansowego. To synergia między innymi w takich obszarach jak wykorzystanie danych behawioralnych w dokładnym badaniu potrzeb Klienta oraz integracja już dostępnych danych i wykorzystanie narzędzi data mining.

Postulatem debatujących było także odejście od paradygmatu taniego produktu ubezpieczeniowego. Produkt i sposób jego dystrybucji mają przynosić klientowi jakość, a to kosztuje. Cała gospodarka rozwija się w bardzo szybkim tempie, a w ślad za tym rozwojem od lat jesteśmy przyzwyczajani do coraz wyższych cen. Tymczasem w kontekście ubezpieczeń nadal pozostaje oczekiwanie, żeby ich cena pozostała niezmienna, nie biorąc de facto pod uwagę rosnących sum ubezpieczenia, rozwoju technologii informatycznej wokół sektora, wykorzystanie sztucznej inteligencji, etc.

Życzeniem uczestników debaty jest stan, w którym branża spełnia oczekiwania klientów, dostarcza najwyższej jakości produkty, przez dobrze wyspecjalizowanych i wyedukowanych pośredników. Produkty te na koniec dnia mają dawać klientom po prostu poczucie bezpieczeństwa. Jednocześnie przedstawiciele branż oczekują (także od siebie) dużo więcej rozmów i pracy nad faktyczną zmianą obszaru oferty i dystrybucji niż czasu poświęcanego dzisiaj na wdrożenie kolejnych regulacji. Zaś wynagrodzenie doradców, agentów powinno być adekwatne do coraz trudniejszej i wymagającej olbrzymiej wiedzy pracy.

Dobrze, że tego typu debaty i konferencje mają miejsce. Za każdym razem jesteśmy bowiem bliżej celu jakim jest świadomy i dobrze, czyli adekwatnie do swoich potrzeb, ubezpieczony klient.

Powiązane artykuły

Phinance z tytułem “Najlepszego pracodawcy” Forbes!

”Wyróżnienie nas prestiżowym tytułem "Najlepszego Pracodawcy 2025" według magazynu Forbes to ogromne wyróżnienie, ale zarazem potwierdzenie, że nasze działania w zakresie budowania atrakcyjnego miejsca pracy przynoszą oczekiwane rezultaty.” – Paweł Kasica CEO Phinance. Regularnie przeprowadzamy wewnętrzne badania satysfakcji pracowników, a ostatnie wyniki pokazały, że aż 70% naszych doradców uważa Phinance za swoje docelowe miejsce pracy.…
Czytaj artykuł

Nie trzymaj jajek w jednym koszyku. Inwestowanie w trudnych czasach…

Bardzo duża zmienność na rynku finansowym, którą zafundował uczestnikom rynku prezydent Donald Trump, w połączeniu z okresem Świąt Wielkiej Nocy, może skłonić do lżejszych w treści, ale bardzo ważnych kwestii z dziedziny finansów behawioralnych. Jakich rad można by udzielić inwestorom, podejmującym decyzje na tak zmiennym rynku jaki mieliśmy w ostatnich miesiącach? Pierwszą reakcją inwestorów, na…
Czytaj artykuł
fundusze inwestycyjne dla początkujących, wykresy i budynki

Adekwatnie dobrany portfel czyli doradztwo Inwestycyjne

Usługi dostępne w Phinance Zapewniając szeroki dostęp do oferty funduszy inwestycyjnych Phinance dostarcza jednocześnie swoim Klientom usługi doradztwa inwestycyjnego. Dzięki nim selekcja funduszy w portfelu inwestycyjnym Klientów jest adekwatna do ich profilu inwestycyjnego jak również jest na bieżąco dostosowana do bieżących warunków rynkowych. Phinance przedstawia swoim Klientom dwie oferty w tym zakresie, które co bardzo…
Czytaj artykuł
nowa linia biznesowa phinance - oferta energetyczna

Nowa linia biznesowa w Phinance – ENERGIA

Z końcem stycznia 2025 roku w Phinance oficjalnie wystartowała nowa linia biznesowa – Energia. To odpowiedź na rosnące potrzeby naszych klientów w zakresie świadomego i efektywnego zarządzania energią, zarówno w sektorze indywidualnym, jak i biznesowym. Do realizacji tego ambitnego projektu zaprosiliśmy doświadczony zespół N-Energia – firmę, która od lat buduje świadomość energetyczną wśród przedsiębiorców, dając…
Czytaj artykuł

Cła, chaos i czerwone światła ostrzegawcze – rynek pod wpływem polityki USA i Niemiec

Pierwszy kwartał 2025 roku zakończył się pod znakiem ogromnej niepewności – zarówno politycznej, jak i gospodarczej. Inwestorzy analizują każde słowo prezydenta USA, każde przesunięcie w niemieckiej polityce fiskalnej i każdy impuls z banków centralnych. Ostatnimi czasy, głównym czynnikiem kształtującym nastroje rynkowe są cła, fiskalna ofensywa Niemiec oraz zmienność kursów aktywów pod wpływem globalnych napięć geopolitycznych…
Czytaj artykuł
jak działa cło

Powtórka z podatku zwanego „cło”. Wpływ na inflację i PKB

Temat ceł, za sprawą prezydenta Trumpa, stał się wiodącym w serwisach i portalach nie tylko ekonomicznych. Urzędujący przywódca światowego mocarstwa, niczym biczem z rodeo wziętym, smaga kolejne Państwa cłami. Przypomnijmy sobie zatem, książkowy wpływ cen na najważniejsze parametry gospodarcze, przekładające się przecież na komfort życia w danym państwie. Wpływ cła na inflację Cła mają znaczący…
Czytaj artykuł
REITy – nowa możliwość inwestowania w nieruchomości

REITy. Nowa możliwość inwestowania w nieruchomości

Wraz z nadziejami na przyśpieszenie prac legislacyjnych, dopuszczających w Polsce inwestowanie w REITy (ang. Real Estate Investment Trust), powinna rosnąć chęć pogłębienia wiedzy na temat tego nowego na polskim rynku instrumentu, dającego nową możliwość inwestycji w ulubiony przez polskich inwestorów sektor: NIERUCHOMOŚCI. Zgodnie z najnowszymi propozycjami, polskie REITy, miałyby możliwość inwestowania zarówno w nieruchomości komercyjne,…
Czytaj artykuł

Vienna Life sfinalizowała zakup pakietu akcji Phinance

Vienna Life Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A. Vienna Insurance Group sfinalizowało umowę z Phinance S.A. na zakup 48,82% akcji tej spółki. Po uzyskaniu zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), transakcja została pomyślnie zakończona, co otwiera nowe możliwości rozwoju dla obu spółek. Dzięki transakcji Vienna Life wzmocni swoją obecność na rynku poprzez m.in. dystrybucję produktów…
Czytaj artykuł

Zobacz również

Aplikuj
teraz
Bezpłatna
konsultacja