
Kierunki i perspektywy rozwoju rynku agencyjnego

W dniach 2-3 października 2024 w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie odbyła się 2 edycja Konferencji EKF Ubezpieczenia: Sprzedaż, Innowacje i Ryzyko. To bardzo ważne wydarzenie gromadzące przedstawicieli sektora ubezpieczeniowego, w trakcie którego dyskutowano o obecnym stanie branży, wyzwaniach i oczywiście kierunkach rozwoju.

W trakcie tego wydarzenia miał miejsce twórczy i zmuszający do refleksji panel dyskusyjny: Kierunki i perspektywy rozwoju rynku agencyjnego, którego moderatorem była Aleksandra Friedel (Unilink) zaś debatującymi Marcin Kaczmarek (Phinance), Anna Włodarczyk - Moczkowska (Compensa TU S.A.), Marcin Broda (Gazeta Ubezpieczeniowa) oraz Mateusz Kozieł (Super Polisa).
Warto podsumować wnioski z tej debaty, bo z pewnością stanowią one doskonały punkt wyjścia do dalszych tego typu dyskusji w gronie eksperckim, ale przede wszystkim dają dużo inspiracji do implementacji potrzebnych zmian rynkowych.
Uczestnicy debaty wskazywali na konieczność rozwoju oferty produktów ubezpieczeniowych wypełnionych jakością i niezbędną dla Ubezpieczonych ochroną, faktycznym zabezpieczeniem dającym komfort i spokój. Niezbędna w tym zakresie jest ścisła kooperacja zakładów ubezpieczeń oraz dystrybutorów, którzy mają bezpośredni kontakt z klientem. Ta współpraca powinna odbywać się poza strefą komfortu, w której dzisiejszy rynek uplasował się. Bowiem tylko wtedy branża ubezpieczeniowa szeroko rozumiana będzie w stanie wypracować ofertę i kanały dystrybucji najlepiej dostosowane do potrzeb szybko zmieniających się preferencji społeczeństwa. Oferta produktowa musi być dobrze sprofilowana i łatwa w zrozumieniu, a produkt intuicyjny w obsłudze.
„Badania o pokoleniu Z pokazują, że w kwestii świadomości widać światełko w tunelu. Nowe generacje wchodzące na rynek chcą od ubezpieczeń czegoś, co im się przyda, chcą, żeby to było do czegoś, aby to było używane i przynosiło jakąś wartość. [...]. To jest sprzedaż nie ubezpieczenia, lecz świętego spokoju za niezauważalną kwotę”. - wskazał Marcin Kaczmarek, członek zarządu, Phinance S.A.
Uczestnicy debaty doszli także do wniosku, że oferta ubezpieczeniowa oraz sposób dotarcia z nią do klienta ma być przede wszystkim skuteczna i dająca daleko zakorzeniony w percepcji ubezpieczeń komfort korzystania z szerokiego zakresu świadczeń.
W trakcie debaty często pojawiało się sformułowanie „pragmatyczna synergia”, które doskonale obrazuje docelowy model współpracy zakładu ubezpieczeń oraz pośrednika ubezpieczeniowego/finansowego. To synergia między innymi w takich obszarach jak wykorzystanie danych behawioralnych w dokładnym badaniu potrzeb Klienta oraz integracja już dostępnych danych i wykorzystanie narzędzi data mining.
Postulatem debatujących było także odejście od paradygmatu taniego produktu ubezpieczeniowego. Produkt i sposób jego dystrybucji mają przynosić klientowi jakość, a to kosztuje. Cała gospodarka rozwija się w bardzo szybkim tempie, a w ślad za tym rozwojem od lat jesteśmy przyzwyczajani do coraz wyższych cen. Tymczasem w kontekście ubezpieczeń nadal pozostaje oczekiwanie, żeby ich cena pozostała niezmienna, nie biorąc de facto pod uwagę rosnących sum ubezpieczenia, rozwoju technologii informatycznej wokół sektora, wykorzystanie sztucznej inteligencji, etc.

Życzeniem uczestników debaty jest stan, w którym branża spełnia oczekiwania klientów, dostarcza najwyższej jakości produkty, przez dobrze wyspecjalizowanych i wyedukowanych pośredników. Produkty te na koniec dnia mają dawać klientom po prostu poczucie bezpieczeństwa. Jednocześnie przedstawiciele branż oczekują (także od siebie) dużo więcej rozmów i pracy nad faktyczną zmianą obszaru oferty i dystrybucji niż czasu poświęcanego dzisiaj na wdrożenie kolejnych regulacji. Zaś wynagrodzenie doradców, agentów powinno być adekwatne do coraz trudniejszej i wymagającej olbrzymiej wiedzy pracy.
Dobrze, że tego typu debaty i konferencje mają miejsce. Za każdym razem jesteśmy bowiem bliżej celu jakim jest świadomy i dobrze, czyli adekwatnie do swoich potrzeb, ubezpieczony klient.